ایران جنگ افزار جامع ترین سایت نظامی ایران
ایران جنگ افزار جامع ترین سایت نظامی ایران
ارتش،سپاه ،نيروی انتظامی و سایر نیروهای نظامی ایران

کنترل و مدیریت صحنه نیرد و به عنوان رکن تصمیم گیرنده در صحنه نبرد در جنگ های شبکه محور مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. برای آن دسته از نیروهای مسلح جهان که باید آماده عملیات نظامی در تمام مناطق جهان باشند سیستمهای آواکس به دلیل تحرک بالا و عدم نیاز به پایگاه زمینی امن یک مهره ارزشمند محسوب می گردند، در واقع ارتشهای بلوک غرب به دلیل محدوده عملکر وسیع خود و عدم امکان استقرار پایگاههای راداری زمینی در زمان کم در تمام مناطق جهان برای هر گونه نبرد هوایی وابستگی عمیقی به استفاده از سیستمهای هشدار و کنترل هوابرد دارند، بدون سیستمهای آواکس نیروی هوایی متکی بر این سامانه در درجه اول توانایی شناسایی و بر خورد با مهاجمین را نخواهد داشت و در درجه بعد نیروهای تهاجمی وی با عدم توانایی مدیریت و کنترل صحنه نبرد به سرعت توسط سیستمهای تدافعی طرف مقابل غافلگیر گردیده و مورد هدف قرار خواهند گرفت، با این اوصاف در درگیری با یک نیروی هوایی غربی می توان نیرویی را پیروز صحنه نبرد دانست که توانایی کنترل حضور یا عدم حضور سیستمهای آواکس را بر فراز صحنه نبرد دارا باشد. با توجه به وابستگی شدید نیروهای غربی خصوصا نیروی هوایی ارتش ایالات متحده و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به سیستمهای راداری هوایی خصوصا رادارهای پرنده E-3 سنتری و E-2 هاوک آی و اتکای سیستم نظامی این کشورها به نیروهای تهاجمی و تدافعی هوایی توانایی در هر گونه رویارویی نظامی باکشورمان. هرگونه توانایی نیروهای مسلح کشور برای مقابله با سیستمهای آواکس نیروهای مخاصم می تواند در صحنه نبرد و به طبع معادلات حاکم بر جهان پس از نبرد تاثیر گذار باشد.
در حین اجرای رزمایش مدافعان آسمان ولایت2 در آذرماه سال گذشته برای نخستین بار بسیاری از تجهیزات مدرن نیروهای مسلح اجازیه نمایش و معرفی یافتند، هرچند با برخورد آماتوری همیشگی خبرنگاران و سردبیران رسانه های دولتی و ملی این تسلیحات موثر ( که قطعا در صورت تبلیغ درست امنیت روانی و ثبات رسانه ای بیشتری را برای کشور فراهم می نمودند ) با حداقل تبلیغات به فراموشی سپرده شدند اما این سلاحها هنوز هم در معتبر ترین سرویسهای امنیتی و دفاعی جهان در حال بررسی میباشند. از جمله این تسلیحات می توان به اخلالگر های الکترونیک PELENA-1 اشاره نمود. سیستمهای پلنا1 جنگ افزارهای تخصصی جنگ الکترونیک برای مقابله با سیستمهای راداری هواپیماهای هشدار زودهنگام و کنترل هوابرد ایالات متحده میباشند، اخلالگرهای پلنا 1 با ایجاد امواج الکترومغناطیس مشابه رادار آواکس قابلیت اشباع گیرنده های رادار و بلا استفاده نمودن آواکسهای دشمن را دارا میباشد، اخلال گر پلنا 1 در فاصله 250 کیلومتری با ضریب اطمینان 80% ( معادل یک موشک زمین به هوا) قادر به حمله به آواکسها وصلب قابلیت های راداری این پرنده های ارزشمند است. با توجه به امواج پر قدرت ساطع شده از این اخلالگر احتمال هدف قرار داده شدن این اخلالگر با موشکهای ضد تشعشع ( به دلیل احتمال اشباع گیرنده موشکها) کمتر از 20% میباشد ، اخلالگرهای پلنا به دلیل متدهای اختفای خاص از فاصله بیش از 80 کیلومتر قابل آشکارسازی نبوده و با امنیت بالایی به اخلال در سیستمهای راداری دشمن می پردازد. اهمیت این سیستمها در آنست که حتی در صورت تحقق احتمال 20 درصدی مبنی بر عدم اخلال کامل در رادارهای آواکس، پلنا1 بسیاری از توانایی های مهم و حیاتر این رادارهای ازجمله توان شناسایی اهداف در حال پرواز در ارتفاع بسیار کم و یا شناسایی اهداف پنهانکار را از این رادار ها صلب نماید که این مساله خصوصا در خلیج فارس راه را برای حملات نیروهای ایرانی توسط موشکهای کروز علیه اهداف با ارزش دریایی و زمینی دشمن فراهم میسازد.
از جمله دیگر تسلیحات به نمایش در آمده در این رزمایش می توان به سیستمهای موشکی اس200 ( نگارش وگاE (با برد قریب به 250 کیلومتر اشاره نمود که توانایی هدف قرار دادن آواکسهای کم سرعت و سنگین ایالات متحده را دارا میباشند.
در پایان باید یاد آور شد که حتی با این نگاه ریز بینانه به تسلیحاتی که نهاجا و در کل سیستم نیروهای مسلح آن ها را به معرفی گذاشت نیز نمی توان توان واقعی این نیروها را تخمین زد، از جمله در بحث توانایی های ضد آواکس سالهاست که بسیاری از تحلیل گران جهان از جمله تحلیل گر مشهور تام کوپر هلندی ، دکتر مایکل نایت در دفتر تحقیقات استراتژیک واشنگتن، موسسه معتبر مسکو دیفنس بریف، و شبکه تلوزیونی المنار لبنان با ارائه مدارک و مستنداتی مدعی وجود سیستمهای پدافندی دور برد S-300PMU1 در ایران که یک سلاح ارزشمند در برابر سیستمهای اخطار زودهنگام هوابرد دشمن میباشند. اما با سکوت نیروهای مسلح هر گونه قضاوت در مورد این تسلیحات تقریبا غیر ممکن است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, توسط امیرمهدی طهرانیان |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.